Är SD vänster?

Den senaste tiden har en del media framställt Sverigedemokraterna (SD) som någon form av rödgrönt stödparti. Makthavare.se jämförde nyligen värderingarna bland SD:s riksdagskandidater mot de andra riksdagsledamöterna. Samtliga av SD:s kandidater hade mer gemensamt med de borgerliga än de rödgröna riksdagsledamöterna. Sverigedemokraterna framhåller själva hur de står över höger-vänster-skalan: vänster i ekonomiska frågor och höger i värderingsfrågor.

Vi gick igenom 20 frågor om ekonomisk politik och jämförde blockens förslag. På 15 av 20 frågor är SD tydligt överens med Alliansen. Jämför man SD med endast Vänsterpartiet blir skillnaderna ännu större. SD står alltså till höger i den ekonomiska politiken.

I klassiska högerfrågor är Sverigedemokraterna och Alliansen helt överens: Skola, vård och omsorg ska privatiseras, regeringens skattesänkningar hitills på över 100 miljarder ska vara kvar, förmögenhetsskatt ska inte införas, arbetsrätten ska försämras, RUT-avdraget ska vara kvar och gymnasiereformen GY11 ska genomföras (så att elever som läser praktiska program får sämre behörighet till högskola och universitet). SD har några likheter med de rödgröna, främst vad gäller a-kassan. Men om det är en gradskillnad mellan SD och Alliansen är det en artskillnad mellan SD och de Rödgröna. Sverigedemokraterna är ett högerparti. Deras ekonomiska politik är i många delar identisk med den Fredrik Reinfeldt och Alliansen driver.

Nedan ser du svaren på de 20 frågorna. Rött = Rödgröna. Blå = Reinfeldtregeringen.

_

Skola, vård m.m.                           Rödgröna               Alliansen              SD

Privatisera de stora sjukhusen Mot För För
Ok plocka ut vinst på skattepengar i privata vårdbolag Kritiska För För
LOV*: etalberingsfrihet för privata företag inom vård och omsorg m.m. Mot För För
Privatisera skolor Kritiska/för För För
Gymnasiereformen 2011: gör det svårare för elever på praktiska program att plugga högskola Mot För För
Statligt reglering av bilprovningen För Mot Kanske
Statlig reglering av apoteksmarknaden För Mot För/
Ok med privata aktörer

Arbetsmarknad

Arbetstidsförkortning För Mot Mot
Lagstiftning för rätt till heltid För Mot Mot
Obligatorisk a-kassa Mot För Troligtvis
Studerandevillkor för A-kassa För Mot För
A-kassa för deltidsarbetslösa längre än 75 dagar För Mot För
Försämrad anställningstrygghet (fler undantag från lagen om anställningsskydd (LAS)) Mot För/(?)** För
Lagstiftning mot avsked och återanställning via bemanningsföretag För Mot För

Skatter

Höjda inkomstskatter För Mot Mot
Förmögenhetsskatt För Mot Mot
Höjd fastighetsskatt För Mot Mot
Båtskatt För Mot Mot
Kilometerskatt För Mot Mot
RUT-avdrag Mot För För

(*)   Lagen om valfrihet i välfärden (LOV) är en lagändring som Reinfeldtregeringen infört. Lagen ger privata vård- och omsorgsföretag rätt att själva välja var de vill placera sin mottagning och därefter få skattepengar för sin verksamhet. Detta leder i praktiken till att företag söker sig mer till områden med rika och relativt välmående invånare.

(**) Alla borgerliga partier utom Moderaterna är för ökade undantag av LAS. Frågan är dock vad Moderaterna egentligen tycker.

Samira Ariadad
Är redaktör för tidningen Brand och frilansskribent

Erik Hegelund
Jobbar som ekonomisk utredare och är redaktör för bloggen Vänsterekonomerna

Detta inlägg är publicerat i Vänsterekonomerna. Bokmärk permalink. Skriv en kommentar eller lämna en trackback: Trackback URL.

12 kommentarer

  1. Pär Abrahamsson
    Skrivet 9 oktober, 2010 klockan 02:37 | Permalink

    Ni har kanske valt frågor lite väl selektivt? Ni glömde ju t ex frågor som höjda bidragsförskott, nattdagis, avskaffad sänkt arbetsgivaravgift för ungdomar och mycket annat som vänstern håller med om.

    Varför inte titta på alla ekonomiska förslag i SD:s skuggbudget och se var de passar bäst i höger-vänsterskalan?

    • Erik Hegelund
      Skrivet 10 oktober, 2010 klockan 01:07 | Permalink

      Hej Pär

      Vi har framförallt hämtat svaren från SD:s skuggbudget och SD:s svar på Alliansens 100 frågor.

      Ja, precis som att vi inte har tagit med bolagsskatt, budgettaket, inställningen till privata sjukförsäkringar – frågor där de rödgröna visserligen är splittrade men SD ändå får sägas stå närmare Alliansen.

      Vi har försökt att ge en bild i de största och mest betydelsefulla frågorna: vem som ska äga och styra tillgången till skola, hälso- och sjukvården och de mest väsentliga delarna av skattepolitiken och arbetsmarknaden. Detta täcker de största och mest betydelsefulla delarna av den ekonomiska politiken och visar tydligt på politikens inriktning. För enskilda väljare finns det självfallet andra delar som de personligen upplever som ännu viktigare.

      • Stefan
        Skrivet 23 november, 2010 klockan 01:48 | Permalink

        ”Vi har försökt att ge en bild i de största och mest betydelsefulla frågorna: vem som ska äga och styra tillgången till skola, hälso- och sjukvården och de mest väsentliga delarna av skattepolitiken och arbetsmarknaden.”

        Är båtskatten ett exempel på detta? SD är ett utgiftsökarparti dvs ett skattehöjarparti. De sätter upp fantasimål om hur mycket de kan spara in på invandringen, och lägger pengarna på att ösa valfläsk över samtliga grupper i samhället, främst pensionärer men även löntagare, arbetslösa, rika, fattiga, you name it. Konsekvensen av deras politik kommer bli antingen skattehöjningar eller svikna vallöften och därför hör de hemma på vänsterkanten i ekonomiska frågor (däremot ”höger” i värdefrågor, där vi liberaler typiskt sett står till ”vänster”).

        • Erik
          Skrivet 24 november, 2010 klockan 10:35 | Permalink

          Båtskatten är inte central för budgeten men den ger en bild av hur SD ser på olika skattebaser.

          SD godkänner Reinfeldtregeringens sänkningar på typ 120 mdr och vill inte höja några andra skatter. Osäker på hur du får detta till ett ”skattehöjarparti”.

          SD står till ”höger” i värdefrågor och ”höger” i de flesta stora ekonomiska frågor. Men det kanske är vänster enligt dig?

          • Stefan
            Skrivet 7 december, 2010 klockan 05:24 | Permalink

            ”SD godkänner Reinfeldtregeringens sänkningar på typ 120 mdr och vill inte höja några andra skatter. Osäker på hur du får detta till ett ‘skattehöjarparti’.”

            Läste du mitt inlägg eller? De lovar ökade utgifter och det implicerar ökad skatt. Ifall du inte, som SD, tror att det går att spara massor av miljarder på att minska invandringen…

          • Stefan L
            Skrivet 7 december, 2010 klockan 04:35 | Permalink

            Stefan: Det är ett väldigt grundlöst antagande av dig. Då SD är ett populistiskt parti och i praktiken driver en enda sakfråga kan de mycket väl lova bibehållna skattesänkningar och samtidiga ökade utgifter. De värderingar de bygger sitt partiprogram på har oftare mer gemensamt med borgerlig politik; då borgerlig retorik varit så målmedvetet dominerande i de flesta medier är denna en del av den allmänpopulistiska inramning som SD:s ”invandrarfrågor” har. SD är på så sätt ett bra, och sorgligt, lackmuspapper på vad samhällsdebatten skapat för ”common sense”-frågor under den senaste tiden, med marknadsföringen av skattesänkningshets på bekostnad av solidaritet och ekonomiskt stabilt samhällsbygge.
            Detta indikerar också att SD kan ha kommit in pga ökat omlopp av kulturrasistiska diskurser i medier och borgerlig och socialdemokratisk politik.

            Annars håller jag med dig – skattesänkningarna skapar ett underskott, precis som du skriver. Och de pengarna kommer inte att komma från minskad invandring. Slutsatsen blir…

          • Erik H
            Skrivet 7 december, 2010 klockan 06:58 | Permalink

            Stefan >
            Jag förstår inte varför det är så laddat att SD är ekonomiskt höger? Ni inom högern borde väl snarare vara stolta över att ni har lyckats övertyga extremhögern om fördelarna med privatiseringar?

            Bara för att SD inte har täckning för sina utgifter (och är fullständigt förvirrade kring statens inkomster och utgifter) gör det dem inte till ett skattehöjarparti. Möjligen till virrpannor. Men faktum kvarstår: SD är för privatiseringar och mot alla former av skattehöjningar. Sist jag kollade var det inte vänster.

  2. Gunnel Gomér
    Skrivet 9 oktober, 2010 klockan 08:22 | Permalink

    Många äldre vänstertänkare känner sig idag värdekonservativa :-) Så som man påstår att SD-väljare är. Fast de saknar helt & hållet den grundläggande känslan för jämlikhet, är hierarkiska på ett…tja…ruggigt högrigt sätt.

    Den genuint liberale Herbert Tingsten skrev i Nazismens och fascismens idéer (1936, 1965):

    ”Fascismen är borgerlig: den har överallt kommit till makten så gott som uteslutande med stöd av de borgerligt, antisocialistiskt inriktade folkgrupperna, den har i sina grunddrag bevarat den borgerliga produktionsordningen, den privata äganderätten till produktionsmedlen, den i princip fria konkurrensen, och den avvisar tanken på ekonomisk utjämning.”

  3. Extra
    Skrivet 10 oktober, 2010 klockan 04:40 | Permalink

    Viktigt och bra!
    Men en sak: har de rödgröna verkligen gemensamt förslag på arbetstidsförkortning?

    • Erik Hegelund
      Skrivet 10 oktober, 2010 klockan 08:19 | Permalink

      Tackar! Nej, de rödgröna har inte presenterat något gemensamt förslag. Däremot har alla tre partierna någon form av arbetstidsförkortning som mål.

      • Stefan
        Skrivet 7 december, 2010 klockan 05:27 | Permalink

        ”Däremot har alla tre partierna någon form av arbetstidsförkortning som mål.”

        Vilket skitsnack! En röst på röd-gröna är, liksom en röst på alliansen, en röst för bibehållen 8-timmars arbetsdag och höjd pensionsålder!

        • Erik H
          Skrivet 7 december, 2010 klockan 06:59 | Permalink

          Vad är skitsnack? Kolla partiprogrammen och sluta dryga dig.
          På kort sikt står frågan inte högt i kurs men det har jag inte heller påstått.

10 trackbacks

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Olle Jonsson and Samira Ariadad, Vänsterekonomerna. Vänsterekonomerna said: Är SD vänster? http://bit.ly/dxbAIl [...]

  2. [...] Vänsterekonomerna har gjort en genomgång av olika frågor och jämfört de rödgröna alliansen och sverigedemokraterna och drar slutsatsen att (sd) står till höger i den ekonomiska politiken. [...]

  3. [...] där (de inomparlamentariska högerextrema brukar dock glatt acceptera kapitalismen och t.o.m. förespråka nyliberal politik — gissa varför de får vara [...]

  4. [...] Vänsterekonomernas jämförelse http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/ar-sd-vanster-2 [...]

  5. Av En dag som denna. « PeoWagstrom's Weblog on 12 oktober, 2010 at 06:07

    [...] Sverige 2 om TCO:s skarpa kritik som pekar på att Reinfeldt gör samma misstag som Persson, Vänsterekonomerna om är sd vänster, fler blogginlägg på Netroots valanalyser, netroots, rödgrön.se vår [...]

  6. Av De fattigaste gick ur a-kassan on 20 oktober, 2010 at 02:30

    [...] Vänsterekonomernas jämförelse [...]

  7. Av » F-ordet. Mot en ny fascism I | Guldfiske on 25 oktober, 2010 at 08:52

    [...] i fördelningspolitiska frågor (ett påstående som effektivt vederläggs av Hegelund och Ariadad här) kan man inte kalla dem fascister, avslutar hon. Risken är för stor att stämpla deras väljare [...]

  8. Av SD ännu mer höger än vad vi trodde on 23 december, 2010 at 09:49

    [...] skrev jag och Samira en text här på bloggen där vi visade att Sverigedemokraternas (SD) står till höger i den ekonomiska politiken. Vi skrev [...]

  9. [...] nekas behörighet till högskola och universitet). Vänsterekonomerna gör en bra jämförelse här, där de jämför SD, de rödgröna partierna och Alliansen. Dessutom gjorde till och med tydligt [...]

  10. Av Vilka är det egentligen som flirtar med (SD)? | on 14 december, 2011 at 11:49

    [...] 5. I de ekonomiska frågorna står Sverigedemokraterna med råge närmast Moderaterna (trots att myten om det motsatta verkar vara relativt seglivad hos liberalerna). – Källa: http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/ar-sd-vanster-2 [...]

Skriv en kommentar

Din epostadress delas eller publiceras aldrig Obligatoriska fält är markerade med *

*
*

Du kan använda dessa HTML-taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>